Bij de uitgang ben je te laat

Categorie:

Het zijn altijd drukke tijden voor campus recruiters tegen het einde van het collegejaar. De laatste afstudeerders moeten nog binnengehaald worden voor een traineeship of startersfunctie. De vraag is echter of het wel handig is om alleen in het laatste studiejaar de campusactiviteiten sterk op te schalen.

Uit het grote Landelijke Campus Onderzoek van Insighters blijkt dat het oriëntatiegedrag naar een eerste werkgever van studenten al veel eerder begint. Wanneer we naar HBO- en WO-studenten kijken, blijkt uit het onderzoek dat ruim de helft (56%) hun oriëntatie in de eerste drie jaar van hun studie doet. Zo’n 26% doet hun oriëntatie in het laatste studiejaar en 18% na het afronden van hun studie. Hierbij zien we ook verschillen tussen studierichtingen (bèta-studies beginnen later met hun oriëntatie) en studieniveau (HBO’ers beginnen later met hun oriëntatie).

Dit betekent dat als je in de campusstrategie van de organisatie geen rekening houdt met deze inzichten en je alleen op het laatste studiejaar richt, je slechts een kwart van de studenten target die dan starten met hun oriëntatie. Als je als organisatie echt topstarterstalent wilt binnenhalen, moet je al eerder in de studie aanwezig zijn met campusactiviteiten. Doe je dit niet en doet de concurrent het wel, dan weet je dat tegen de tijd van afstuderen het beste talent al is weggekaapt.

Als je verzekerd wilt zijn van top talent en eerder in de studieloopbaan studenten wilt targeten, zijn er twee tactieken van belang in de campusstrategie van de organisatie. De eerste tactiek is wat we noemen ‘pipelining’. Bij pipelining leg je ergens in de eerste drie jaar van de studie (liefst zo vroeg mogelijk) al contact met studenten. Wat hierbij helpt is dat studenten al vrij vroeg in hun studie een LinkedIn-profiel aanmaken om bijvoorbeeld op stages te solliciteren. Dit zorgt ervoor dat je middels actieve sourcing studenten kunt benaderen, contact kunt blijven houden tot hun afstuderen en hen daarna kunt binnenhalen voor een traineeship of startersfunctie.

De tweede tactiek die je kunt toepassen is campus branding. Hierbij positioneer je de organisatie als favoriete werkgever onder studenten die voor de organisatie interessant zijn. Dit doe je bij voorkeur via online branding campagnes. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, oriënteren studenten zich namelijk primair online op een toekomstige werkgever en minder via evenementen (zoals carrièrebeurzen). Doordat een student in de eerste jaren van zijn studie de naam van de organisatie regelmatig online tegenkomt, zal de organisatie veel meer ‘top of mind’ zijn en zal de student eerder voor de organisatie kiezen. Wanneer dit effect nog verder wordt versterkt door het al eerder genoemde pipelining, ontstaat de winnende campusstrategie.

Wil jij voor jouw organisatie ook een winnende campusstrategie bouwen? Kom dan naar de Masterclass Campus Strategie en zorg dat jouw organisatie ook succesvol is op de campus.