Het traineeship is al decennialang een bekend concept om starters rechtstreeks van de campus aan te trekken. Deze programma's zijn er in verschillende vormen en maten. Maar is een traineeship nog wel relevant in de huidige tijd?
Als starter heb je binnen een organisatie meestal twee opties: een traineeship of een startersfunctie. Een traineeship omvat doorgaans werkzaamheden op verschillende afdelingen, vaak gecombineerd met een opleidings- en trainingsprogramma. Bij een startersfunctie begin je in een reguliere (junior) functie en ontwikkel je jezelf vooral door 'learning on the job', ondersteund door je manager en collega's.
Een relevante vraag is welke vorm de voorkeur heeft bij starters in 2024. Veel organisaties blijven vaak vasthouden aan traineeships, simpelweg omdat ze dit al jaren doen of omdat het aantrekkelijk klinkt. Maar wat als de hedendaagse starter geen interesse meer heeft in een traineeship?
In ons jaarlijkse Nationale Landelijk Campusonderzoek stelden we deze vraag om hierachter te komen. Ons onderzoek omvat de meest voorkomende en gewilde studierichtingen op HBO/Master-niveau (IT, Finance, Engineering, Business, etc.). Uit de antwoorden blijkt dat starters een duidelijke voorkeur hebben voor een startersfunctie. Maar liefst 68% spreekt de voorkeur uit voor een startersfunctie ten opzichte van een traineeship.
Interessant is ook dat het merendeel (63%) van de starters die voor een startersfunctie kiezen, de voorkeur geeft aan 'learning on the job' met behulp van collega's en managers, boven een officieel trainingsprogramma. Coaching in de praktijk blijkt voor hen het beste te werken i.p.v. een officieel trainingsprogramma.
Voor starters die een traineeship kiezen, is de belangrijkste motivatie het snel opdoen van uiteenlopende ervaringen om beter te begrijpen welke richting zij met hun carrière op willen. Veel werkgevers zien het 'roteren' van trainees als een methode om hen voor te bereiden op een leiderschapsrol in de toekomst (want ze hebben veel van de organisatie gezien). Dit toont aan dat werkgevers en trainees vaak verschillende doelen nastreven met een traineeship, wat ook een reden kan zijn waarom veel trainees de organisatie verlaten tijdens of kort na het traineeship.
Veel organisaties verzuimen te vragen wat starters belangrijk vinden aan het begin van hun carrière. Ze blijven traineeships aanbieden omdat ze dit al jaren doen. Sommige organisaties zijn nog steeds van mening dat het woord 'traineeship' extra marketingwaarde heeft op de arbeidsmarkt. Dit is echter niet langer het geval. Sommige organisaties richten traineeships op puur voor de marketingwaarde, zonder goed na te denken over de implicaties. Een goed traineeship opzetten kost veel tijd en geld. Dit kan leiden tot 'rammelende' traineeships, waarbij trainees teleurgesteld raken in werk en begeleiding.
Het is cruciaal voor organisaties om zowel het interne als het externe perspectief mee te wegen bij het aantrekken van starters. Dit is ook belangrijk omdat goed opgezette traineeships veel meer kosten met zich meebrengen dan een startersvacature met training on the job (een traineeship kost al snel 30K+). De keuze van de functie waarin starters beginnen binnen de organisatie is een essentieel onderdeel van de campusstrategie van een organisatie.
Geïnspireerd door dit blog? Dan wijzen we je graag op onze Masterclass Campus Strategie. In deze masterclass leer je een succesvolle campusstrategie en -plan voor jouw organisatie op te stellen.