Campus werving

Categorieën

Veel organisaties hebben een groeiende behoefte aan het aantrekken van starters. Dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt door de krapte op de arbeidsmarkt voor ervaren medewerkers, zoals ontwikkelaars, verpleegkundigen en monteurs. Organisaties zijn daarom steeds vaker genoodzaakt om zelf starters op te leiden. Daarnaast zijn er ook reguliere vacatures, zoals stageplekken, bijbanen, afstudeerplekken en traineeships. Het is duidelijk dat campus werving, waar het in het verleden wellicht als secundair werd beschouwd, nu voor veel organisaties een noodzaak is geworden om succesvol te blijven. Maar hoe pak je campus werving succesvol aan? Laten we beginnen met een definitie:

"Campus werving, ook wel bekend als campus recruitment, omvat alle activiteiten die een werkgever onderneemt op de campus, met als doel directe kandidaten te werven voor openstaande vacatures."

Het is van belang om te begrijpen dat campus werving gericht is op het direct aantrekken van kandidaten, in tegenstelling tot campus branding, dat tot doel heeft de bekendheid en voorkeur van de organisatie als werkgever te vergroten. De doelstellingen van deze twee soorten campus strategieën zijn dus verschillend. Bij campus werving staat de vacaturetekst centraal, terwijl bij campus branding de focus ligt op de campus doelgroep propositie.

De Campus Vacature

De kern van campus werving is de vacaturetekst. Of je nu een traineeship, stage of bijbaan wilt vervullen, de beschrijving van de functie is cruciaal. Hoewel het vanzelfsprekend lijkt, geldt dat hoe gedetailleerder en concreter je een campus vacature kunt omschrijven, des te betere kandidaten je zult aantrekken. Bovendien is doelgroepgericht schrijven essentieel voor het succes van campus werving. Door vacatureteksten te schrijven die zijn afgestemd op de specifieke campus doelgroep, zoals startende monteurs of assistent controllers, kun je beter inspelen op wat voor hen belangrijk is in werk en werkgeverschap. Doelgroepgericht schrijven vereist inzichten in specifieke campus doelgroepen, die kunnen worden verkregen door middel van campus onderzoek. Voor meer tips over het schrijven van de perfecte vacaturetekst verwijzen we naar dit blog.

Vier Wervingstactieken

Nadat je een goede vacaturetekst hebt geschreven, is de volgende stap om deze te verspreiden via verschillende wervingskanalen. Voor campus werving zijn er vier basis kanalen die je kunt inzetten, afhankelijk van het gedrag van de doelgroep, en deze inzichten kun je ook verkrijgen via campus onderzoek.

1. Online plaatsing: je kunt de vacature verspreiden via diverse onlinekanalen, zoals je eigen wervingssite, niche vacaturesites, sociale media, zoekmachines en algemene media. Het is belangrijk om te overwegen of deze kanalen het juiste bereik hebben onder de campus doelgroep, aangezien de inkoop van de meeste kanalen kosten met zich meebrengt.

2. Referral: de vacature kan ook worden verspreid door medewerkers, dit noemen we ‘referral’. Doordat medewerkers de vacature delen via hun eigen (sociale) netwerken, kun je kandidaten werven. Referral heeft het voordeel dat het weinig kosten met zich meebrengt en vaak kandidaten van hoge kwaliteit oplevert. Het nadeel is dat het veel tijd kost om referral onder medewerkers te stimuleren.

3. Directe sourcing: je kunt potentiële kandidaten voor vacatures ook proactief benaderen, bijvoorbeeld via LinkedIn. Campus sourcing is een van de meest effectieve wervingsmethoden. Het nadeel is dat het veel tijd kost.

4. Evenementen: evenementen kunnen worden ingezet om kandidaten te werven voor campus vacatures. Je kunt deelnemen aan bestaande evenementen, zoals carrièrebeurzen, of je kunt je eigen evenementen organiseren, zoals een open dag, rondleiding of presentatie. Uit onderzoek blijkt dat de meeste campus doelgroepen de voorkeur geven aan in-house evenementen. Het nadeel van evenementen is dat ze veel tijd en organisatie vereisen. Het organiseren van wervingsevenementen is vaak het meest efficiënt als je meerdere FTE's moet werven (5+).

Door bovenstaande kanalen op een slimme manier te combineren, creëer je een optimale wervingsdruk om kandidaten aan te trekken. Het is belangrijk om niet te veel kanalen te gebruiken, wat tijd en geld kost, maar ook niet te weinig kanalen in te zetten, waardoor je niet het gewenste bereik hebt. Door de wervingsmix te optimaliseren op basis van inzichten in het oriëntatiegedrag van de campus doelgroep, kun je de beste resultaten behalen.

Ben je op zoek naar meer kennis over campus recruitment kom dan naar de Masterclass Campus Recruitment op 19 januari 2023. Ben je op zoek naar diepgaande inzichten in jouw campus doelgroepen neem dan deel aan ons Landelijk Campus Onderzoek 2024.